Sunday, April 20, 2008

Kalau hendak difikirkan, masa memang tak penah cukup. Apatah lagi dengan kesibukan hidup bkn sahaja sebagai seorang pelajar, tapi sebagai seorang muslim, seorang anak, seorang abang, seorang saudara dan pelbagai lagi tanggungjawab.

Keinginan ana untuk selalu mengupdate blog ini dengan tulisan2 sendiri agak tidak kesampaian. Justeru itu kemungkinan besar ana akan menceduk sedikit sebanyak dari tulisan2 ulama2 yang ana rasa berkaitan rapat dengan kehidupan seharian dan senang(jikalau ada usaha) untuk mempraktikkannya.

InsyaAllah sebagai permulaan ana akan mengutarakan sedikit kata2 dari Al-Kalim At-Tayyib karangan Ibn Taymiyyah, dgn penelitian hadith oleh Syeikh Nasiruddin Al-Albani dan translasi oleh Ezzeddin Ibrahim dan Denys Johnson-Davies (The Goodly Word, terbitan Dar El Shorouk, dgn pendahuluan dari Yusuf Al-Qardhawi)
InsyaAllah juga ana akan membentangkan beberapa perkara sekitar solat dari kitab karangan Imam Ahmad ibn Muhammad ibn Hanbal.

Agar bersesuaian dengan muqallid dan juga mereka yang ingin berittiba', ana tidak akan membincangkan hal2 seperti tarjih dan takhrij ataupun sanad, yang melibatkan mustolah hadith. Sebaliknya ana akan menumpukan terhadap hadith2 yang dipersetujui.

Jikalau ana merasakan bahawa translasi dari English ke BM kurang sesuai maka ana mungkin akan memaparkan English translation sahaja(kalau ada yang nak matan asal boleh mintak, tetapi kedhaifan ilmu ana menyebabkan ana tidak berupaya untuk menterjemah dari arab ke bahasa melayu)

0 komen:

Post a Comment